Esther Vinkt Aan

Esther Vinkt aan: Kees Muizelaar

In het kader van de visie op (mijn eigen) ondernemerschap gaat Neerlandica in spé Emma voor mij op zoek naar de mensen achter de namen, en de redenen waarom zij de keuze hebben gemaakt voor het ondernemerschap. Diverse disciplines, verschillende vakgebieden, drukke dagen en commerciële capriolen, het komt allemaal aan bod. Wie werkt waar, waarmee en vooral waarom? 

Elke maand een ander inkijkje, en deze maand zijn wij te gast bij …

Kees MuizelaarKees Muizelaar

In de maand mei ben ik op bezoek gegaan bij Kees Muizelaar. Kees is documentaire fotograaf, maar ook een ondernemer. Hij verwelkomt mij in zijn studio, hetwelk mij doet denken aan mijn bezoek aan Alexander Klement. Bij binnenkomst maak ik direct al kennis met tal van andere kunsten. Na een kort gesprek over mijn fietstocht beginnen wij, ik ondertussen nog aan het bijkomen van de tegenwind, met het interview. Kees vertelt mij onder andere over originaliteit als ‘key’ van het vak en over wat de AVG-wet voor zijn beroep betekend heeft.

De geboren Fries begint na zijn opleiding aan de kunstacademie in Utrecht direct al als zelfstandige en gaat documentaires maken. Naast het maken van documentaires over uiteenlopende onderwerpen houdt Kees zich bezig met projecten voor bedrijven. Een grote vraag van mijn kant is hoe je als documentairemaker een project start. Word je gevraagd dit te doen? Waar komen je ideeën vandaan? Ik kom erachter dat het altijd lastig blijft om in te schatten wat aanslaat bij het publiek. Originaliteit is ‘key’ in dit probleem. Is jouw onderwerp al eens besproken? Dan kun je beter verdergaan met een ander project. Gelukkig leert de ervaring, zoals altijd. Kees vertelt over de ontwikkeling van iets wat hij zijn ‘radar’ noemt, maar wat ook een sensor genoemd zou kunnen worden. Hiermee leer je steeds beter te herkennen wat een verhaal is dat aan de wereld verteld dient te worden.

“Ik ben een soort radar gaan ontwikkelen, die mij leidt om in te zien wat een interessant onderwerp is voor een nieuw project.”

Hoe moeilijk dit mij ook lijkt, nog meer ben ik verrast als ik hoor over de impact van de AVG-wet. Kees gebruikt een voorbeeld van een spelend kind, wat een mooi beeld zal opleveren. Voor deze wet legde Kees dit moment vast en liep daarna naar het kind toe om in contact te komen met de ouders. Tegenwoordig is het belangrijk om eerst toestemming te vragen voordat zo’n moment vastgelegd wordt. Jammerlijk hieraan is dat momenten niet voor eeuwig zijn. Deze momenten haal je niet terug.

Een ander aspect van privacy waar de documentairemaker zich maar al te goed van bewust is, is hoe dicht je in iemand zijn wereld toegelaten wordt. Soms word je pas toegelaten na de vijfde ontmoeting, terwijl je bij het andere project al na de eerste ontmoeting kennismaakt met iemand zijn wereld. Kees is zich hier echter goed bewust van en weet dat geduld een schone zaak blijft. Na het schieten van de beelden komt het editen. Ook dit is een taak dat Kees volledig zelf uitvoert. Het editen in de documentaire wereld is als een handtekening van een schilder op een schilderij. Dus het is zeker zaak om hier een eigen watermerk van te maken, zodat jouw werk herkenbaar is. Een documentaire vertelt een verhaal. Kees werkt op dit vlak veel samen met tekstschrijvers. Gevaarlijk aan tekst is dat dit anders kan doen overkomen dan bedoeld is. Hierdoor kan het verhaal wat door de documentairemaker is beoogd niet overkomen.

Naast documentairemaker is Kees ook zelfstandig ondernemer. Hoewel dit niet Kees zijn favoriete onderdeel is van zijn beroep, kan hij wel genieten van de vrijheid dat het zelfstandig ondernemen geeft. De financiële administratie besteedt hij daarentegen graag uit. Dit is het moment waar Esther bij komt kijken. Aan het einde van ons gesprek, praten wij nog even verder over de lopende projecten van Kees. Momenteel is hij bezig met een documentaire over modelracing en een samenwerking met twee andere documentairemakers over Gaasterland. Het is nog even wachten totdat het publiek zijn resultaten mag bekijken, maar de verwachting is positief als het ligt aan zijn portfolio. https://www.keesmuizelaar.com

Tekst door Emma Spijkerman: https://www.linkedin.com/in/emma-spijkerman-264a4915b/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *